-
Forbruk
-
Klær
Vi må få vite hvor mye klær som aldri blir solgt!
Vi trenger alle kortene på bordet for å kunne få ned overforbruket.
Nylig slapp vi en rapport i samarbeid med Forbrukerrådet som avslørte at omfanget usolgte varer fra kleskjedene er høyere enn tidligere antatt.
Per i dag fins det ingen pålitelig informasjon om hvor store overskuddslagre kles- og sportskjedene sitter igjen med hvert år, og om de nye klærne destrueres, resirkuleres eller selges på ny i utlandet. Selv om vi brukte Miljøinformasjonsloven for å få informasjon om overskuddslager, var det flere selskaper som ikke svarte oss.
Framtiden i våre hender og Forbrukerrådet mener at denne typen informasjon i aller høyeste grad er miljøinformasjon. Overforbruk av tekstiler er en enorm klima- og miljøversting, og for ikke å snakke om er etisk uforsvarlig, er denne mangelen på denne type miljøinformasjon mildt sagt problematisk.
Kjedene må ha ansvar for hele livsløpet til klær
Vi trenger full åpenhet om overskuddsklær hos både kleskjedene og innsamlerne. Det må bli lovpålagt å årlig rapportere omfanget av overskuddsklær for selskapersom selger klær til oss på det norske markedet.
Klesprodusentene har ansvar for hele verdikjeden, fra plaggene blir laget til de havner i restavfallet eller en innsamlingsboks. Og de er nødt til å ha kontroll på hva som skjer med klærne også etter donasjon til innsamlere, og rapportere på dette.
Billigsalg er også overskuddsvarer
Overskuddsklær er i vår rapport definert som klær som virksomheten sitter igjen med over tid, og som de ikke får solgt gjennom egne kanaler, som outlets.
I rapporten ser vi at klesaktørene kvitter seg med store partier klær som er til overs ved å dumpe prisene. På mange måter kan imidlertid alt som ikke selges til ordinær pris anses som et tilbud som overgår etterspørselen, og dermed overproduksjon.
Derfor er vi nødt til å få på plass strengere definisjon av hva som er overskuddsvarer, og hvordan disse skal rapporteres. Vi trenger også rapporteringsplikt på varer som må prisdumpes via outlets for å få de solgt.
Selger i Norge, men slipper unna
Flere store aktører som selger til det norske markedet slipper i dag unna miljøinformasjonsloven, fordi de ikke er registrert i foretaksregisteret og har ansatte og kontor i Norge.
Nettgiganten Shein er en av disse, som ikke faller under norsk lov. Dette på tross av at de markedsfører seg mot norske forbrukere, med priser i NOK og informasjon om leveringstid til Norge.
Det er ikke holdbart at store utenlandske nettaktører ikke skal kunne reguleres av norsk lov. Alle forhandlere som selger til det norske markedet er nødt til å bli pålagt krav om å rapportere overskuddsklær til norske myndigheter.
Norge er i verdenstoppen på overforbruk. For å ha en reel mulighet til å ta ansvar for dette enorme sløseriet, er vi nødt til å få alle kortene på bordet.
Du kan lese hele rapporten her.