-
Klima
Slik kutter vi utslippene fra det norske forbruket
Hva er de største kildene til nordmenns klimagassutslipp og hvordan kutter vi dem? Vår ferske rapport gir oss svaret.
For å holde den globale oppvarmingen til godt under 2 grader, helst 1,5 grader, er vi nødt til å senke de private klimagassutslippene til mellom 1,4 og 2,6 tonn CO2 per person på verdensbasis i årene mot 2035. Det gjennomsnittlige forbruket i Norge er høyt, og vi har derfor en lang vei å gå for å komme til dette nivået.
Hvor kommer utslippene våre fra?
I rapporten «Options for reducing lifestyle emissions in Norway» har vi sett på utslippene fra det private forbruket til folk i Norge. I dag utgjør dette 7,8 tonn CO2 årlig per person.
Disse utslippene er fordelt på seks ulike kategorier; transport og mat utgjør til sammen omtrent to tredjedeler av utslippene, mens forbruksvarer og bolig cirka en tredjedel. Fritid og tjenester står for de resterende seks prosentene. Vil du vite mer om hva utslippene kommer fra finner du det i rapporten.
Vi må også endre vaner
Mange av dagens klimatiltak handler om å redusere utslipp gjennom ny teknologi og effektivisere produksjonsprosesser, altså å forbedre det vi allerede gjør. Som å bytte ut gammel utslippsintensiv teknologi med ny og mer effektiv teknologi. Å bytte ut fossilbiler med elbiler er et eksempel. Dette er viktig, men det er ikke nok for å nå klimamålene og for å løse andre miljøutfordringer vi står overfor.
FNs klimapanel peker på at det også er behov for å endre etterspørsel og adferd. Som å endre kostholdet vårt slik at vi spiser mer plantebasert mat, eller å tilrettelegge for at vi tar bussen fremfor bilen og at vi flyr mindre.
48 tiltak for å kutte utslippene fra forbruket
I rapporten har vi beregnet effekten av 48 forskjellige tiltak som kan redusere nordmenns utslipp og i tillegg fem forebyggende tiltak for å stanse ytterligere utslippsvekst fra boligbygging, hyttebygging og produksjon av biler.
Potensialet for kutt er beregnet fra utslippene til en gjennomsnittlig person i Norge, altså fotavtrykket som ble nevnt i starten av artikkelen. Ettersom ingen er helt like og det også er betydelig klimaulikhet i Norge vil mulighetene variere fra person til person, avhengig av vaner og forbruk. Enkelte typer forbruk, slik som det å fly mer enn gjennomsnittet, spise mye kjøtt, eie en svært stor bolig eller en hytte, kan raskt mer enn doble det totale klimafotavtrykket til en enkeltperson. Potensialet av å kutte i dette forbruket er derfor større. Dette er det viktig å ta hensyn til når vi skal utforme klimapolitikk for å endre vanene våre raskt og effektivt.
Vi har kunnskapen – nå må politikken følge etter
Miljødirektoratet presenterte i januar 2024 Norges første offisielle forbruksbaserte klimastatistikk. Nå venter vi bare på klimatiltak og virkemidler som kan sette i gang den uungåelige omstillingen.
I rapporten har vi analysert hvordan helheten av tiltak kan ta oss hele veien fra 7,8 tonn CO2 per person i dag til ned mot 1,4 tonn i årene mot 2035. I kapittel 5 kan du lese mer om hvordan et slikt samfunn vil se ut.
For å lykkes med å kutte utslippene fra det private forbruket, må det bli enklere å gjøre de klimavennlige valgene. Hver og en av oss har et ansvar for å kutte i våre egne utslipp, men vi er avhengige av politikk og infrastruktur som legger til rette for det. Framtiden i våre hender har allerede laget en liste over mulige politiske virkemidler som vil ha stor effekt. De kan du lese mer om her.
Les også vår norske tilpasning av UNEP-rapporten “Politikk for bærekraftige livsstiler”.
Options for reducing lifestyle emissions in Norway
This study analyses how the lifestyles of average Norwegians impact the global climate. It assesses the country’s lifestyle carbon footprint, and how these impacts could be reduced in line with international commitments to limit global warming to well under 2 degrees Celsius (°C), aiming for 1.5°C. In contrast to the official statistics on greenhouse gas emissions, which include emissions only from domestic sources, the footprint perspective includes emissions related to imported goods.