-
Forbruk
– Temu er skapt for overforbruk
Den kinesiske netthandel-giganten TEMU har på få år tatt det internasjonale markedet med storm. I Norge regnes appen til selskapet som den mest populære av alle i sitt slag. – Temus forretningsmodell er som skapt for overforbruk, mener leder i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise.
Skrevet av: Frilansjournalist Anne Gerd Grimsby Haarr. Artikkelen har stått på trykk i medlemsbladet Framtiden i våre hender, les bladet her.
Det er anslått at Temu har millioner av ulike produkter tilgjengelig, og alt til en svært billig penge. Kundene handler via en app og får kjøpt alt fra bukser til pyntegjenstander til overvåkningsutstyr. I 2023 var det verdens mest nedlastede app.
Gamification av shopping
Konseptet har blitt beskrevet som en gamification av shopping, altså at appen har en del spill-lignende elementer. Man kan for eksempel snurre et lykkehjul for å få rabatter på varer. Den har et fargerikt grensesnitt og gir stadig nye tilbud. De bruker også mye ressurser på reklame og har i år et markedsføringsbudsjett på 3 milliarder dollar.
Temu er basert i USA, og eid av det kinesiske selskapet Pinduoduo. 36 prosent av nordmenn sier i en Postnord-undersøkelse at de kjøpt noe på Temu den siste tre månedene.
Produserer ikke egne varer
Temus forretningsmodell er at de kobler sammen kjøpere med selgere uten at de nødvendigvis produserer varene selv. Slik ligner det på andre markedsplattformer som Amazon og eBay. Andre lignende plattformer har også dukket opp i det siste, som fast fashion-appen Shein.
De har enorme reklamebudsjetter og selger med tap, noe de kan gjøre fordi selskaper over hele verden har investert i konseptet. I Norge trådde åpenhetsloven i kraft i juli 2022, hvor kravene fungerer som et etisk kompass for norske bedrifter. De dreier seg om å avdekke og forbedre negative påvirkninger på menneskerettigheter og arbeidsforhold. Temu og andre nettbutikker er ikke underlagt disse lovene og reglene fordi selskapene er registrert i et annet land enn Norge. Derfor har myndighetene få, om ingen, muligheter til å regulere disse virksomhetene.
Drahjelp fra influencerne
Appen har også fått mye gratis reklame på sosiale medier. Blant influencerne på Tik Tok og Instagram har det oppstått en trend som heter Temu haul. Dette innebærer at de filmer seg selv mens de åpner opp en stor mengde pakker med ting som de har bestilt fra nettstedet. En del av trenden spiller også på at man ikke alltid vet helt hva man får, både fordi de ikke husker hva de har bestilt og fordi mange av varene ikke svarer til forventningene. Det ender ofte med at flere av varene havner i søppelbøtta.
Økonomi-avisa E24 har skrevet om hvordan norske Temu-kunder får dårlig samvittighet av å shoppe fra appen fordi det har så stort klima- og miljøavtrykk. Flere som sliter med shopping-avhengighet forteller at det er vanskelig å stå imot appen.
«Temu er like vanedannende som sukker,» mente den britiske detaljhandelsanalytiker Neil Saunders da han ble intervjuet av BBC 24. april i år.
«Erfaringen og de billige prisene gir forbrukerne et lite dopamintreff og får dem til å komme tilbake for mer», hevdet han i intervjuet.
Mark Griffiths, professor i atferdsavhengighet ved Nottingham Trent University, Storbritannia, er enig. «De har blandet shopping og gamification veldig effektivt. Temus markedsføringsstrategi betyr at du bokstavelig talt må surfe for å få belønningene dine, hevder han i det samme intervjuet med BBC.»
Ifølge eksperten på atferdsavhengighet bruker Temu tidtakere og nedtellinger for å overbevise kundene om at tilbudene går tom. Han sammenligner det med strategien bak spilleautomater, der lydene knyttet til knappetrykk øker opphisselsesnivået, ifølge BBC.
Temus kampanjer på sosiale medier opererer «på grensen til pyramidespill». Dette fordi selskapet frir til vanlige brukere med lovnader om gratis produkter og appkreditt, ifølge den canadiske assisterende professoren Shreyas Sekar ved universitetet i Toronto. Det er Tek.no som siterer Sekar i en artikkel fra mars 2024.
Skadelig for mennesker og miljø
Nå advares det fra mange ulike kanter om farene ved appens popularitet. Forbrukerrådet advarer mot Temu og at så mange lar seg lokke av de billige prisene. Mange av produktene er ulovlige å omsette på det norske markedet. Grunnen til det er at de inneholder kjemiske stoffer som kan være skadelige for både miljø og mennesker.
Hver dag tar 100 fly fullastet med billige varer fra Temu og Shein av fra kinesiske flyplasser, ifølge den tyske avisen WirtschaftsWoche. Den amerikanske kongressen mener at det er «ekstremt høy risiko» for at produkter som selges på Temu kan ha blitt produsert ved hjelp av tvangsarbeid.
Leder i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise, synes den eksplosive utviklingen til Temu og lignende apper er skremmende.
– Temus forretningsmodell er som skapt for overforbruk, og mye av det er lavkvalitetsræl, som til og med kan være helseskadelige, giftige varer.
Hun fremholder ekstremt lave priser og en svært aggressiv markedsføringsstrategi som årsakene til shoppingappens popularitet, og at det beste er å stå over fristelsen.
– Jeg ville prøvd å holde meg unna Temu. Det er en risiko for at det du kjøper er en dårlig kopi av det du egentlig ønsker deg. Jeg ville vært spesielt bekymret for alle avsløringene om for høye nivåer av miljøgifter i varene de selger.
Hun mener at overforbruket først og fremst er et politisk ansvar, og at sterkere regulering må til.
– Det må skje mye på flere plan. Såkalt forenklet tollbehandling gjør at kunder kan handle varer tollfritt på nett om det er under 3000 kr. Så må både tollerne og miljødirektoratet få mer midler til å gjennomføre stikkprøver av miljøgifter ved vareimport, i kombinasjon med avskrekkende bøter.
Riise utfordrer også politikerne til å ta i bruk en helhetlig og overordnet regulering som kan gjøre forbruket vårt mer sirkulært, noe som regjeringen har forpliktet seg til i Hurdalsplattformen.
– Der erklærte regjeringen at vi må gå fra en lineær økonomi med bruk og kast, til en sirkulær økonomi basert på tanken om at minst mulig ressurser skal gå til spille. Her har de fortsatt en stor jobb å gjøre, ifølge Anja Bakken Riise.