Brems flytrafikken
Flyreiser er en av de mest klimaskadelige transportformene vi har. Framtiden i våre hender jobber for å redusere flytrafikken i Norge og et forbud mot reklame som får oss til å fly unødvendig mye.
Slik kan vi bremse flytrafikken
De som flyr mest, må betale mest
Mange nordmenn flyr veldig lite eller ingenting, mens noen få flyr veldig mye. Derfor bør vi ha en flyavgift som er lavere for de som ikke flyr så mye, men blir høyere og høyere desto mer du forurenser gjennom flyreiser i løpet av et år. På den måten vil en som tar sin fjerde lange flyreise på et år betale mer enn en som skal ta sin første korte flytur.
Vi må samtidig sørge for at flyavgiften får en rettferdig utforming, hvor distrikter med få alternativer til å fly kan skjermes.
Reklame må ikke drive opp utslippene fra fly
På samme måte som vi har forbud mot reklame for tobakk og alkohol, bør vi forby flyreklame. Vi bør ikke blir påvirket til å reise mer med fly enn vi ellers gjør.
Gullkortene må bort
Bonusordninger og fordelsprogrammer som lokker oss til å fly mer og gjør det lønnsomt å fly unødvendig mye må forbys.
Forby private jetfly
Noen få skal ikke få bidra til å skape klimaendringer som rammer oss alle. Private jetfly har et vanvittig høyt klimafotavtrykk for å transportere veldig få personer. Her må det gjøres unntak for helserelaterte reiser, statsbesøk og liknende.
Luftfarten mangler en troverdig klimastrategi
Luftfarten har en forpliktelse til å kutte 62 prosent av utslippene mot 2030. Selv har luftfarten satt et mål om å være fossilfri innen 2050, gjennom elektrifisering av flyparken og bærekraftig luftfartsdrivstoff, og ikke gjennom reduksjon i flytrafikken. Men per i dag er det ikke realistisk med elfly på utenlandsflyvninger og verden sliter allerede med å levere nok alternativt drivstoff. Elfly på kortbanenettet er mer sannsynlig, men står kun for en marginal andel av utslippene. Det har lite å si for klimagassutslippene mot 2035.
Å fly mindre er det beste klimatiltaket
Reiser vi utenlands bare én gang hvert tredje år (private reiser tur/retur) kutter vi mer enn tre og en halv ganger så mye som tiltakene luftfarten foreslår; å blande inn 20 prosent alternativt drivstoff i luftfarten (SAF), og elektrifisering av kortbanenettet. Altså kutter vi 4,1 millioner tonn CO2-ekvivalenter.
Flytrafikken i Norge
Norge var blant verdenstoppen i 2019 (på 11. plass) når det gjelder antall flyturer per person. 1,31 tonn klimagasser (CO₂-ekvivalenter)
bruker hver av oss i Norge i snitt per år på flyreiser. Utslippene fra flyreisene alene bruker opp nesten hele vårt totale tilgjengelige utslippsbudsjett i 2035 (på 1,4 tonn CO₂-e). Norge har noen av Europas mest trafikkerte flystrekninger, til tross for vårt lave folketall. Oslo – Trondheim, og Oslo – Bergen er en av de mest trafikkerte flyrutene til tross for at det finnes tog og andre transportmuligheter mellom disse byene. Alicante, London og Malaga er de tre mest populære destinasjonene for nordmenns ferie- og fritidsreiser til utlandet.
Ikke alle flyr mye
Utslippene fra flyreiser er ulikt fordelt. Særlig globalt hvor vi nordmenn tilhører den lille delen av verdens befolkning som har råd til å fly. Kun 11 prosent av verdens befolkning reiste med fly i 2018, mens enda færre, kun 4 prosent, reiste utenlands med fly. Det er også store forskjeller innad i Norge. Mens folk bosatt på Østlandet i snitt hadde 2,2 enkeltreiser til utlandet i 2023, hadde folk i Nord-Norge kun 0,6 reiser. Det betyr at utlandsreisevanene til folk i nord allerede ligger på et relativt bærekraftig nivå, som tilsvarer ca. én tur/retur reise hvert tredje år.
Rapporter
Options for reducing lifestyle emissions in Norway
This study analyses how the lifestyles of average Norwegians impact the global climate. It assesses the country’s lifestyle carbon footprint, and how these impacts could be reduced in line with international commitments to limit global warming to well under 2 degrees Celsius (°C), aiming for 1.5°C. In contrast to the official statistics on greenhouse gas emissions, which include emissions only from domestic sources, the footprint perspective includes emissions related to imported goods.
Utslipp til himmels
Flytrafikk er en voksende kilde til klimagassutslipp i Norge. Dersom vi skal nå klimamålene i Parisavtalen, må vi omstille både luftfartsbransjen og våre egne reisevaner.
Våre fagfolk på transport
Kilder: Our World in Data. Air trips per capita, 2019; ScienceDirect. (2020). The global scale, distribution and growth of aviation: Implications for climate change; Framtiden i våre hender. (2024). Options for reducing lifestyle emissions in Norway; Senter for Utvikling og Miljø, UiO. (2024). Folk om forbruk og omstilling; Folkehelseinstituttet (FHI). (2009). Sirusskrifter 1/06; Avinor. Fossilfri luftfart innen 2050; Wikipedia. List of busiest passenger flight routes - Regional statistics; Framtiden i våre hender. (2024) Options for reducing lifestyle emissions in Norway; Framtiden i våre hender. (2023). Utslipp til himmels