Hopp til hovedinnhold
  • Klær

  • Grønn faktasjekk

Hvordan kan jeg best støtte tekstilarbeiderne?

Publisert 30. juli 2018
Spørsmål Innsendt av Hege

Hei, Jeg ønsker å handle etisk. Jeg har lett og lett. Hva tenker dere om å handle hos de største kleskjedene? Jeg har ikke handlet hos dem på årevis på grunn av ting jeg har lest. Men stemmer dette? Er det grunn til det? Vil dere anbefale å boikotte dem? Takknemlig for svar.

Vårt svar

Hei, Hege.

Vi oppfordrer ikke til boikott av kleskjeder og merkevarer, fordi vi mener det ikke vil føre til tryggere og bedre arbeidsforhold for tekstilarbeiderne. Boikott kan bidra til større usikkerhet for tekstilarbeiderne, det kan bety mindre langsiktig samarbeid mellom kleskjedene og fabrikkene, og i verste fall kan det bety at dårligere selskaper tar over markedet til bedre selskaper som har arbeidet for å forbedre seg skrittvis i lang tid. Tekstilarbeiderne selv, og fagforeningene deres, ber om at boikott ikke brukes som virkemiddel for å forbedre arbeidsforholdene deres.

Vi har ikke noe grunnlag for å si at det er stor forskjell på arbeidsforhold blant de forskjellige merkevarene og kjedene som har produksjonen sin satt ut i fabrikker i lavkostland i Asia og Afrika. Kritikkverdige forhold som blir avdekket i produksjonen til enkeltselskaper betyr ikke at forholdene til andre selskaper er noe bedre. Å gi selskapene en sjanse til å forbedre seg og løse problemene er viktig. De største selskapene får gjerne mer oppmerksomhet enn de mindre, selv om de mindre selskapene gjerne kan ha produksjon ved de samme fabrikkene. Kritikkverdige forhold blir oftere avdekket hos selskaper som er åpne om hvem som lager klærne og hvilke fabrikker be benytter seg av. Selskaper som hemmeligholder hvem som lager klærne kan lettere unngå å få kritikk, selv om de kan ha verre forhold i produksjonen.

Det viktigste forbrukere kan bidra med er å øke presset på kles- og tekstilselskapene til å ta konkrete skritt i riktig retning gjennom å vise at de bryr seg om tekstilarbeiderne. At vi får med oss engasjerte forbrukere som for eksempel poster spørsmål og oppfordringer på Facebook-veggene til selskapene er veldig viktig for å få oppnå skrittvis forandring. Vi har jevnlig kampanjer hvor vi inviterer forbrukere til å legge press på selskapene med krav knyttet til åpenhet, utfasing av helsefarlige miljøgifter i produksjonen og andre konkrete forhold, noe som gir konkrete resultater.