Hopp til hovedinnhold
  • Klima

  • Klima og natur

Var det et oljeselskap som fant opp personlige klimaavtrykk?

Publisert 25. mars 2025
Spørsmål Innsendt av Elisabeth

Jeg leser at det var oljeselskapet BP som fant opp dette med personlig klimaavtrykk, for å skyve ansvaret for klimagassutslippene bort fra oljeindustrien og over på oss enkeltmennesker, og unngå politisk regulering av utslippene sine. Hva tenker dere?

Vårt svar

Hei, Elisabeth.

Oljeselskapet BP fikk i 2004 i alle fall hjelp av reklamebyrået Ogilvy til å kapre ideen om å tallfeste private klimaavtrykk med en nettbasert kalkulator.

Ideen stjal de fra økologene Mathis Wackernagel og William E. Rees, som allerede i 1996 skrev boken «Vårt økologiske fotavtrykk». Wackernagel var med å opprette miljøorganisasjonen «Global Footprint Network» i 2003, som nettopp skulle videreutvikle metoder og standarder som hjelper myndigheter, selskaper og individer å forstå miljøavtrykket de har på planeten og gi praktiske råd for å redusere påvirkningen.

I noen sammenhenger har det også blitt framstilt som om BP sto for metoden bak utregningene av individuelle klimagassutslipp. Dette stemmer selvsagt heller ikke. Tallgrunnlaget og metodene for utregning av disse klimagassutslippene ble utviklet av akademiske miljøer i Nord-Amerika og i Norden mange tiår før BP ble interessert.

Nå er det heller ikke noe nytt at verstingselskaper bruker reklame for å unndra seg klimaansvar, feilinformere, avlede oppmerksomhet og framstå mer miljøvennlige enn de er. Vi og andre miljøorganisasjoner slår hardt ned på slik grønnvasking i arbeidet vårt.

I dag ser vi at reklamekampanjen til BP brukes til å diskreditere, ved assosiasjon, det å ansvarliggjøre forbrukere for klima- og miljøbelastningen livsstilen deres har.

Nå er mesteparten av klimagassutslippene knyttet til det private forbruket vårt. Endringer i atferd og levemåter kan redusere klimagassutslippene mellom 40 og 70 prosent, ifølge FN.

Å finne ut hvor klimagassutslippene oppstår er helt vesentlig for at politikere, myndigheter, fylker og kommuner skal finne gode klimapolitiske virkemidler og tilrettelegge for at vi alle skal kunne leve gode klimavennlige liv.

Vi forbrukere må ta vår del av ansvaret for natur- og klimaskaden vi bidrar til, så får politikere og selskaper ta sin betydelige del. Å dytte rundt på skyld har trolig ikke bidratt til verken store kutt i utslipp av klimagasser eller stoppet naturødeleggelser.

Framtiden i våre hender har arbeidet i 50 år med å vise miljøkonsekvensene av overforbruk og sløsing, og engasjere så mange som mulig til å ta klima- og miljøvennlige valg i livene sine. Vi mener dette engasjementet er nødvendig for å få med oss både politikere og selskaper i kampen mot natur- og klimakrisen vi står midt oppe i. 

Ta vår klimatest her, helt garantert fri for innblanding fra oljeselskaper

Vil du vite mer? Sjekk nettstedet Wired sitt intervju med Mathis Wackernagel.